Jak obliczyć procent w Excelu
Obliczanie procentów w Excelu jest łatwe, pod warunkiem, że dobrze rozumiemy czym w ogóle są procenty i znamy zasady ich obliczania. Co z tego, że Excel szybko podliczy nam procenty, jeśli wskażemy mu złe dane do obliczeń? Dlatego w tym artykule znajdziesz wszelkie wymagane informacje jak obliczyć procenty w Excelu a także poznasz logikę ich obliczania.
Zajmiemy się dwoma przypadkami obliczania procentów:
Procent jako część całości. Na przykład jeśli ze 120 osób 90 stanowią kobiety, to ile to procent?
Procent jako zmiana. Na przykład jeśli dochód w firmie w styczniu wyniósł 5000 zł, a w lutym 5800, to o ile procent dochód wzrósł w lutym względem stycznia?
Poniżej przedstawiam sposób obliczania procentów dla każdego z tych dwóch przypadków.
Obliczanie procentów jako części całości
Logika działania: jeśli chcesz obliczyć ile procent całości stanowi jakaś liczba, robi się to przez podzielenie tej liczby przez całość. Na przykład: w firmie mamy 120 osób, a 90 z nich stanowią kobiety, natomiast jest 30 mężczyzn. W kolumnie C chcemy wpisać procentowy udział każdej płci wśród pracowników.
Zatem dla kobiet musimy podzielić 90 / 120. A dla mężczyzn 30 / 120. Wpisujemy więc odpowiednie formuły w kolumnie C. Najpierw dla kobiet:
Wynik to 0.75, czyli 75%.
Jeśli chcemy wyświetlić ten wynik jako procenty, musimy zmienić format danych z liczb na procenty. W tym celu klikamy na komórkę prawym przyciskiem i wybieramy Formatuj komórki:
W oknie dialogowym zaznaczamy Procentowe. Możemy jeszcze w pozycji Miejsca dziesiętne ustawić 0, aby ograniczyć miejsca po przecinku w procentach do 0.
Klikamy OK i mamy nasz procent:
Teraz wystarczy powtórzyć ten czynności w komórce C3, aby obliczyć procentowy udział mężczyzn. Z tym, że teraz dzielimy oczywiście 30/120, a więc formuła do wpisania w komórkę C3 wygląda tak:
= B3/B4
Obliczanie procentowej zmiany – wzrostu lub spadku
Logika działania: Aby obliczyć procentową zmianę jakiejś liczby, należy odjąć jej starą wartość od nowej i podzielić wynik przez starą wartość:
Procentowa zmiana = (nowa wartość – stara wartość) / stara wartość
Na przykład: dochód firmy w styczniu wyniósł 5000 zł, natomiast w lutym 5800 zł. O ile procent wzrósł dochód? Podstawiamy wartości:
Procentowa zmiana = (5800 – 5000) / 5000
Wynik to 0,16 czyli 16%. Przekładając to na formułę w Excelu:
Wynik:
Znów, aby wyświetlić 0,16 jako procent, zmieniamy formatowanie komórki C3 na Procenty, tak jak w pierwszym przypadku powyżej. Wynik:
Oczywiście powyższe dwa zastosowania procentów to tylko wierzchołek góry lodowej, jednak stanowią znakomitą większość przypadków w codziennej pracy w Excelu. Jeśli obliczasz procenty inaczej (szybciej?) podziel się swoim sposobem w komentarzu.
Dzięki